Embroidery street

Een van de dingen waar Suzhou bekend om staat is het borduurwerk. Niet van het type kruisjessteek, maar fijn borduurwerk op zijde. Echte kunstwerkjes.
Ten westen van de stad lig een straat met alleen maar winkels met borduurwerk: Embroidery Street. Ik was daar al eens eerder geweest tijdens een fietstocht en had me voorgenomen om een keer met de auto terug te komen om hier iets te kopen als souvenir. Dat werd dus zondagmiddag.
Samen met een collega en zijn vrouw (ter ondersteuning voor het afdingen) heb ik vanmiddag een groot deel van de winkels bezocht om iets moois uit te zoeken. En dat valt niet mee. Van 2 tot 6 winkel in winkel uit, prijzen vragen en met de neus op de borduurwerken kijken hoe goed ze zijn. Ik heb ook geleerd wat de verschillen zijn. Er zijn 2 soorten: de kunstenaars die creatief zijn en iets unieks maken, en productie werk. Het productie werk bestaat uit zijde waarop een afbeelding wordt geprint met een grote printer waar dan later overheen geborduurd wordt. Afhankelijk van de mate van detail gaat de prijs omhoog. Hoe dunner de draad, hoe hoger de prijs. Er zijn borduurwerken bij waarvan je bijna niet kunt zien dat er draad gebruikt is, die zijn van foto kwaliteit.
Al met al toch een boeiende middag, ik heb 5 borduurwerken gekocht die me straks zeker zullen doen herinneren aan Suzhou.

Camera              Voor de foto’s klik hier (FB) of hier (Windows Live)

Geef een reactie

