Opening van het schooljaar

Ik ben namens ons bedrijf “member of the board” bij een MBO opleiding hier in Suzhou. Heel veel betekent dat niet, behalve dat ik af en toe uitgenodigd wordt voor een evenement (zoals bijv. dit) en dat we als bedrijf een studiebijdrage leveren voor goed presterende studenten.
Afgelopen zaterdag was er weer zo’n evenement: de opening van het nieuwe schooljaar, een grote zaal met leerlingen (ik schat ong. 1500) en de officiële gasten op het podium voor in de zaal, waaronder ik dus als enig buitenlander. dsc_0412Daar hoort dus ook een toespraak bij van een paar minuten, voordat de studiebijdrage overhandigd wordt in de vorm van een certificaat. Omdat niet alle leerlingen Engels verstaan en mijn Chinees maar mǎmǎhǔhǔ (oftewel: maar zozo) is moest er dus een vertaler aan te pas komen. Dat was natuurlijk de leraardsc_0414 Engels die me verder de hele ochtend vergezelde en uitlegde wat er gebeuren moest. Daarna geheel volgens protocol kwamen de leerlingen het podium op voor de scholarships (links), en kregen ook een aantal leraren nog een award (onder). Daarmee waren we wel een paar uur zoet en als beloning werd het geheel afgesloten met dsc_0416een voortreffelijke Chinese lunch in de schoolkantine met veel te veel gerechten en een echte Chinese wijn uit 1994 (ik moet bekennen dat ik wel eens mindere wijn heb gehad Emoticon die tong uitsteekt).

Voor wie het hele verslag wil lezen, klik hier

Geef een reactie

